AND-OR:: laichenberg
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laichenberg (defect3) - fraq spawn {2010+}
laichenberg is an firstperson shooter with a defect. frags are corpses; and they do not disappear in this game. the corpses of the enemies you kill, remain where they died and fell to the ground. if you kill more enemies, their remains start blocking your way and the narrow tunnels of the bunker system become insurmountable.


 
Concept

This GameArt project by AND-OR refers to Friedrich Dürrenmatt's narrative fragment "Winterkrieg in Tibet" (Winter war in Tibet). The famous writer and dramatist broke war down into the simple formula: never put the enemy in question. But what happens if there isn't an enemy anymore? If all of a sudden the enemy is amiss? Down in the bunker systems under the Himalayas time came to a standstill. Soldier 23 had battled his way through the rèduit systems of Switzerland and through wartorn neighbour areas during the war. He leaves his government behind, dozing in its federal parliament building bunker, deep down under the Blümlisalp mountain, and moves on to Tibet as a mercenary. There he finds new work and what is more important new enemies. The tunnels are littered with corpses, and eventually he has to finish off his former commander. "Hänschen, durchlöche mich mal!" (Little Jack, please put bullet holes in me!) he says. Or is it just an illusion? The endless killing? The steadily spawned new enemies? Killing or not killing. There is no choice! There is no escape from the (game-)labyrinth! The labyrinth quite simply is the location for experiments. A location at which only Minotaur waits or according to Dürrenmatt your alter ego awaits you. There is no other way but shooting the others; all of the rest. In the underground systems of the Himalayas the corpses pile up. Soldier 23 has to substitute his legs with rolls and his arms with weapons. In the end, all that remains for him is scribble on the wall, meter for meter, back and forth. laichenberg means mountain of spawning (german: "laichen") and piles of corpses (german: "Leichen"). In an apocalypse it shows how a simple defect alters a game. laichenberg does not make the dead disappear such as firstperson shooters usually do. The effect is that soon enough there is no space left in the labyrinth to play anymore.


laichenberg (defect 3) - translation: fraq spawn

the menu




time to play - deep down in the bunker






deponie - look at the world wide fraq stream

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or a the peaks on world

[ German description: ] Friedrich Dürrenmatts "Winterkrieg in Tibet" steht Pate für dieses GameArt Projekt von AND-OR. Der Feind soll nie in Frage gestellt werden, bricht Dürrenmatt den Krieg auf eine simple Formel herunter. Was aber geschieht, wenn es keinen Feind mehr gibt? Wenn der Feind plötzlich fehlt? Im Bunkersystem des Himalaya ist die Zeit stehen geblieben. Soldat 23, der sich im Krieg durch die Réduit-Systeme der Schweiz und benachbarte Gebiete geschlagen hat, lässt die Landesregierung in ihrem Bundeshaus-Bunker in der Blümlisalp vor sich hindämmern und zieht als Söldner weiter nach Tibet. Dort findet er neue Arbeit und neue Feinde. Die Stollen sind mit Leichen übersät. Und schließlich muss er seinem Kommandanten den Gnadenschuss geben. "Hänschen, durchlöcher mich mal!" sagt der. Oder ist alles nur eine Illusion? Das endlose Töten? Die stets neu gelaichten Feinde? Töten oder nicht töten? Es gibt keine Wahl! Es gibt kein Entkommen aus dem (Spiel-)Labyrinth! Das Labyrinth ist der Experimentierort schlechthin. Ein Ort, an dem nur Minotaurus oder nach Dürrenmatt nur das Eigene wartet! Es geht nicht anders als die andern zu erschießen. In den unterirdischen Systemen des Himalayas türmen sich die Leichen. Soldat 23 muss Beine mit Rollen und Arme mit Waffen ersetzen. Am Ende bleibt ihm nur noch das Kritzeln an der Wand, Meter um Meter, hin und zurück. laichenberg zeigt in der Apokalypse auf, wie sich der einfache Defekt des Spiels "Tote verschwinden einfach nicht mehr" auf das Spiel auswirkt: Es gibt bald keinen Platz mehr zum Spielen im Labyrinth.


ideas

reduit system of switzerland in world war 2
swiss bunker system






drafts



Usage

laichenberg was made with unity for windows and mac. a first version is displayed in the exhibition "Spiel Computer Spiel!" in stuttgart, july 2010. the final version will be publicly available for download soon.
Coders

Events
Lisbon 2011: Goetheinstitut, Realidades Virtuais Reloaded - Game Art/ Art Games, may 3.
Lisbon 2011: Goetheinstitut, Atrium of Library Realidades virtuais - Reloaded. Spiel Computer Spiel!, may 2nd - june 4.
Zürich 2010: Dock 18 (Rote Fabrik), GameArt/ ArtGames, december 17.
Stuttgart 2010: Stadtbücherei, Spiel Computer Spiel!, Experimentelle Computerspiele, july 14 - august 31.
Press